Konzumace čaje i kávy podle nizozemských vědců chrání srdce

Konzumace několika šálků čaje nebo kávy zřejmě chrání před onemocněním srdce. Vyplývá to z velké nizozemské studie prováděné po dobu 13 let na vzorku 40.000 lidí. Podle ní se pravděpodobnost srdečního onemocnění u konzumentů více než šesti šálků čaje denně sníží až o třetinu. Práce vyšla v odborném časopise Journal of the American Heart Association.

Interpretaci výsledků poněkud komplikuje fakt, že Nizozemci většinou kávu pijí s mlékem, zatímco čaj bez něj. Není snadné vyhodnotit, nakolik se mléko podílí na účinku polyfenolů, které jsou považovány za nejblahodárnější složky čaje.

Ví se také, že účinky kávy nemusí být jednoznačně blahodárné. Káva sice dokáže zredukovat otoky spojované s chorobami
srdce, ale zároveň zvyšuje hladinu cholesterolu.

Nizozemci ale došli k závěru, že riziko onemocnění se snížilo o pětinu u těch osob, které denně vypily dva až čtyři šálky kávy.

“Pro milovníky kávy a čaje je to dobrá zpráva. Tyto nápoje jsou pro srdce prospěšné a přitom nezvyšují riziko úmrtí z jiného důvodu,” řeka Yvonne van der Schouwová, která studii vedla.

Ellen Masonová z britské nadace ochrany srdce ale považuje za účinnou prevenci srdečního onemocnění víc než jen pití teplých nápojů. Doporučuje zdravý životní styl, k němž řadí hlavně pohyb, a upozorňuje, že cigareta zapálená ke kávě blahodárné účinky nápoje zcela zruší.

Související články:
Káva při výkyvech teplot povzbudí, tělo neodvodní
Svižná hudba podporuje tělesný výkon, potvrzují experti
Dva šálky silné kávy denně mají podle vědců dobrý vliv na demenci
Pití horkého čaje prý nahrává rakovině jícnu
Příliš velké množství kofeinu prý může způsobovat halucinace

Komentáře »

Zatím žádné komentáře.

Vložte komentář

Jméno (vyžadováno)
E-mail (povinné - nezobrazí se)
URI
Váš komentář (menší okno | věčší okno)

Trackback URL

RSS komentářů tohoto článku.
Komentáře se zobrazují okamžite. V případě, že komentář obsahuje 2 a víc odkazů, bude čekaťtna mé schválení. Neberte to osobně, je to ochrana proti spamu.